6 december 2011

Zoektocht naar nieuwe winterstekken

Steigers, liggen ze er en zo ja, waar?
Vaak heb ik 's winters wel wat visstekken achter de hand, maar om de een of andere reden lijken enkele van mijn gekende winterstekken visloos. Zelfs in het Betonwater en het Reigersdomein lijken de vissen voor andere overwinteringsplekken gekozen te hebben. Is er iets veranderd? Waarom zijn ze voor het eerst sinds ik negen jaar geleden de plekken ontdekte niet meer op hun vaste plekken te vinden? Of ben ik misschien gewoon te vroeg? Maar de watertemperatuur is al een tijdje ruim onder de tien graden.
Er zijn wateren in de buurt waar ik wel een winterkarper kan vangen, Wouter levert het bewijs, maar ik wil anders, wil onzekerheden en avontuur.

Rolf en ik zetten nog steeds door op Lac du Vette, zij het iets minder intensief. Niet alleen wegens de krabben, maar andere bezigheden en ook de snoek houden ons bezig. Toch blijft het hoofddoel om karper te vangen op du Vette. Ik combineer snoeken met zoeken. Met behulp van de dieptemeter, de onderwaterkijker, polaroidbril en het observeren van o.a. meerkoeten. Waar die beesten massaal duiken is wat te eten te halen.
Op kleinere wateren rommel ik wat met shads, jerkbaits en plugjes of maak ik gewoon een wandelingetje langs het water.

Op zoek dus naar andere, nieuwe winterstekken in kleinere wateren.

Stekken met overhangende takken, kunnen ze bevist worden?

Duikers, is het er diep genoeg? Is de bodem er relatief schoon of modderig? Dat laatste willen we niet.

Brede rietkragen met verspreide stengels, altijd goed.

Massa's voorn in een duiker. Maar zit er ook karper?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten