13 februari 2013

Snoekdolheid?

Mooie dikkert!
Pfff wat een dag! Rozig en meer dan voldaan zitten Wouter en ik op de bank. We lepelen het laatste beetje erwtensoep op terwijl de laatste foto's van vandaag  op de TV voorbij komen. Het relaas:

We vertrekken naar het water bij het industreterrein van de Vierkantemeterplek. Ik ben benieuwd of er nog snoeken liggen die er nog niet zijn uitgekomen en Wouter zegt sowieso geen nee tegen de snoeken die Rolf en ik er al hebben gevangen. De helft van de vaart is met ijs bedekt, maar we kunnen onze vissen in ieder geval nat maken.

Langzaam driftend op de wind
Ik til de vis uit het water. Yes!

Een uur later nog altijd geen beet op de Vierkantemeterplek. Zo zie je maar weer dat je ook op het juiste moment op de juiste plek moet zijn. We proberen het een goede vijftig meter verderop. Daar verdwijnt mijn dobber al gauw langzaam onder water. In het heldere water kunnen we zien hoe deze zich verplaatst en na een paar meter stil blijft staan, vervolgens schokkerig beweegt en weer stil blijft staan. Dit is het moment dat ik snel lijn opdraai en contact zoek. Een log gevaarte komt op gang en blijft diep. Pas voor mijn voeten wordt er voor het eerst lijn genomen en toont de vis zijn flank. Een mooie! Kort erna til ik de snoek uit het water. Yes!
Een mooi getekende

We maken wat foto's en ik werp de aasvis op dezelfde plek in. Wie weet? Een minuut, niet langer, en de dobber komt weer in beweging. Dit keer is het een kleinere, maar heel mooi getekende. Ik bied Wouter aan zijn vis op de plek te werpen, want er ligt er vast nog eentje. Een half uur later is er nog geen aasvis gegrepen, dus besluiten we het een stukje verder te proberen. Het levert niets op, dus vertrekken we naar de volgende stek.

Het water stroomt harder dan het normaal doet, maar dat hoeft niet per se slecht te zijn. Ieder met twee hengels vissen zal aanpoten worden, maar we zijn hebberig. We proberen het even. Ik heb voor de tweede keer mijn dobbers ingeworpen als degene aan de overkant opeens blijft staan. Ik wacht even, maar draai dan toch maar lijn op om voorzichtig te trekken. Weerstand. Voor de zekerheid sla ik aan. Toch snoek! Wat een vreemde aanbeet! Terwijl ik de vis dril, draait Wouter de andere hengels binnen.



















          Vanaf dan wordt duidelijk dat de snoeken hier los zijn. Of het door de stroming komt of niet, we kunnen het nauwelijks bijbenen. Eén keer staan we gezamelijk een vis te drillen en één keer wordt er een dobber ondergetrokken terwijl Wouter een vis staat te drillen en ik de hengels binnendraai.


Allebei een vis drillen

Wouter's tweede van de dag


Allemaal even gaaf om te vangen

Wouter met de laatste vis van de dag

20 opmerkingen:

  1. Wat is jullie geheim? Ik krijg zo langzamerhand een minderwaardigheidscomplex van jullie vangsten :-) Ik ben al blij met 1 vis! Maar jullie hebben ze verdiend want jullie doen er genoeg voor hoor.

    Groet,

    Stephan B

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk verslag! Mooie foto met de dobber en het ijs op de achtergrond. Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar jullie geheim! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Stefan en Steven, het is puur de uitkomst van noeste arbeid en logisch nadenken. Onze vangsten geven voor ons aan wat er met tijd en energie en een beetje durf als voorbereiding allemaal bereikt kan worden. Nu plukken we daar de vruchten van.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat was chaos, leuke chaos met veel actie. Het kwam wat laat op gang maar toch op de laatste plek succes. Ben benieuwd of we deze sessie een keer kunnen herhalen op een of andere manier ;) Nice tail!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lijkt me tof ja, maar dan het liefst met andere vissen of andere plek.

      Verwijderen
  5. Hele mooie vangsten weer Boudewijn en Wouter ! Even een vraagje. Vissen jullie met een takel of een enkele dreg? Dit ivm het wachten met aanslaan tot het slikken ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Frank,
    we vissen met een enkele dreg maatje 6 door de rug. Net boven de bodem of op half water aangeboden, afhankelijk van op welke diepte we de aanbeten krijgen. En zo lang wachten we niet hoor, een paar seconden misschien. De vissen zitten naganoeg allemaal in/direct achter de 'lip' of in de scharnier gehaakt. Bij de verst gehaakte zat de dreg misschien 6 cm achter de 'lip'.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Z(sn)oek en gij zult vinden! :)

    Groet, Bjorn.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Helder! Heb de laatste tijd voornamelijk wat grotere aasvissen gebruikt en dan zijn twee dreggen toch wel fijn. Gooi je de vis er ook niet zo maar af ;)

    Keep on going!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij grote aasvissen gebruik ik ook twee dreggen, maar nu visten we met aasvissen van ongeveer 15 cm en met grote in stukken gesneden voorn.

      Verwijderen
  9. Wat een snoeken mannen !
    Lekker bezig geweest.

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zohee jij komt even binnen zeg de laatse dagen!
    Mooi dat al jullie harde werken zich uitbetaald. Daar zouden velen (waar onder ik) een voorbeeld aan kunnen nemen.

    Gr. Sjoerd

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Sjoerd. Geeft veel voldoening na al de investeringen die we gedaan hebben. Kan het iedereen aanraden.

      Verwijderen
  11. Vangen jullie ook kleintjes Boudewijn? Mooi hoor.

    Groet,
    Pieter

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Pieter,
      Leuk dat je reageert. Natuurlijk vangen we ook snoeken van 50 of 60 cm ofzo. Maar dan meestal bij onze speurtochten naar snoek en witvis. Of we vissen er bewust op. Vangen we snoeken tot 70 cm, dan is het onze ervaring dat je niet snel een grote snoek zult vangen. Nu we de plekken afvissen die grotere snoeken bevatten vangen we geen snoeken meer onder de 70 cm. Dat vertekent misschien een beetje.

      Verwijderen
  12. Boudewijn,

    Ken je water en vang de snoek die je wilt. Wellicht een waarheid als een koe, maar vind die koe maar eens. Gaaf om te zien dat deze theorie in de praktijk bij je lukt. It's all about time and place! Toch blijft het niet normaal wat je momenteel uit het water sleept!

    Grtx,
    FER

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Fer,
    wij staan er ook van te kijken hoeveel vis er uitkomt. Het leuke is dat we blijven bijleren en voorzichtige conclusies kunnen trekken of deze juist bevestigd krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Boudewijn,
    Het is duidelijk dat jullie je plekken weten te vinden. Zelf ben ik ook aan het zoeken geslagen, maar dat heeft nog niet geleid tot zulke spectaculaire snoeksessies als die van jullie. Wel mooi om te zien dat het kan!


    Groeten,

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen