10 februari 2013

Snoek op de vierkante meter

De meeste van mijn snoeksessietjes bestaan momenteel uit twee of drie uurtjes, maar vandaag gaan Rolf en ik vier hele uren op pad. Ongeveer anderhalf uur daarvan zal ik alleen vissen omdat Rolf's gebit onder handen genomen moet worden.
Pas voor de kant stribbelt hij nog wat tegen en slaat wat met zijn kop

We beginnen bij een sloot waar we tijdens één van onze vele zoektochten een plek hebben gevonden waar witvis zich ophoudt. Een plausibele reden waarom de witvis zich juist hier heeft verzameld kunnen we niet bedenken, want de plek ziet er onder en boven water hetzelfde uit als de rest van de sloot. Maar de witvis zit er en dus ook de rovers. Een eerdere sessie met kunstaas leverde twee snoeken van mid-zeventig op. Een formaat dat mogelijkheden biedt op iets groters, is onze ervaring. Vang je vissen kleiner dan zeventig centimeter, dan zullen de Big Mamma's er waarschijnlijk ook niet liggen.

We zijn dus terug. Gelukkig waait het amper, anders ga je stuk hier in het weiland. De aasvissen hangen vlak boven de bodem. We geven de stek driekwartier. Het duurt vijftien minuten. Mijn dobber duikt onder en we kunnen hem in het heldere water goed volgen. Ik draai op, voel contact en sla aan. De snoek komt gewillig mee en lijkt niet te beseffen wat hem overkomt. Voor de kant stribbelt hij nog wat tegen en slaat wat met zijn kop, maar dat is het.

We besluiten uiteindelijk om na een half uur te vertrekken en Rolf zet me af op de tweede plek, een vaart langs een industrieterrein. Daar zal ik blijven vissen tot hij terugkeert van de tandarts. Ik plaats de dobbers met daaronder de vissen op verschillende afstanden uit de kant en laat ze op de wind driften. De een vlak boven de bodem, de ander wat hoger in het water. Plots ben ik mijn rechter dobber kwijt. Nu al, binnen tien seconden! Het rode vaantje komt tevoorschijn en verplaatst zich mijn richting uit, waarna het weer onder water verdwijnt. Een mooi getekende zeventiger.

Eén van de vijf die ik in Rolf's afwezigheid vang
Een stukje verderop is het helemáal kassa. De dobbers driften rustig door het water en precies midden in de vaart duikt er eentje onder. Wat er na de dril voor mijn voeten ligt is lekker, heel lekker. Jammer dat Rolf er niet bij is.

Ik werp opnieuw in zodat de dobber dezelfde route volgt als daarstraks en pas de diepte van de andere dobber ook aan. En nog geen vijf minuten later sta ik weer een grote snoek te drillen. Rolf informeren? Dan ligt ie natuurlijk te stuiteren in de tandartsstoel. Ik laat het.

Ook Rolf hoeft niet lang te wachten
Rolf is een uur weggeweest als hij met tas, hengels en emmertje komt aanlopen.
'En?'
Ik ben in alle staten en beide hengels liggen op de kant.
'Ik heb er vijf!' Ik sta te stuiteren van opwinding.
'Echt?'
'Ja echt, het is niet normaal man, echt bizar!'
Terwijl ik doorratel bekijkt Rolf het digitale bewijs.
Al snel hangen er weer twee dode vissen rond de hotspot. We vissen en vangen samen, dus Rolf mag de eerstvolgende twee aanbeten verzilveren. Ik heb mijn portie wel even binnen.

Hij hoeft niet lang te wachten voordat zijn dobber op de hotspot in beweging komt. Als de deze onder gaat, weer boven komt en nogmaals onder duikt, om een andere richting uit te gaan, maakt Rolf contact. Lijn verlaat zijn reel en dit eerste schot blijkt de aanzet voor een sprong. Weer een hele mooie! Wat een dag! Wat een plek! Niet veel later poseert Rolf tevreden met zijn vis.

Ook de volgende aanbeet is voor hem. Dit keer is het één van mijn dobbers die onder gaat, maar vervolgens net onder het wateroppervlak stil blijft 'hangen'. Wat nu? Blijft de snoek liggen? Is de vis ergens achter blijven hangen? We overleggen en Rolf besluit toch maar aan te slaan. Raak. De vis komt in beweging en een paar korte runs en wat heftig kopschudden later pakt Rolf een kieuwdeksel vast. Nóg een mooie!

Een half uurtje later lijkt het er op dat er niets meer in het vat zit en besluiten we om op een andere stek het laatste half uurtje uit te vissen.

De vissen hangen weer onder de dobbers en verdwijnen dit maal niet. Het is ook goed zo. Je moet tijd hebben om te beseffen wat je hebt ervaren zodat je kunt genieten van je succes.



12 opmerkingen:

  1. Zo heee, jullie zijn bezig. Vissen jullie alleen met voorens?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Jeffrey, op het moment wel ja. Waarom veranderen als voorns goed werken? En beter dan zoals het nu gaat kan het bijna niet denken we.

      Verwijderen
  2. Boudewijn, wat een vissen vangen jullie zeg! Complimenten voor jullie vangsten. Het leuke van jouw site, vind ik, is dat je tussen de regels door veel kunt leren van de aanpak die jij en je vismaten hanteren. Ga zo door!

    Groet,

    Teun

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Teun. Leuk dat je reageert en ik ben blij dat het je opgevallen is. Opsommingen van grote, dikke vissen zijn er al genoeg lijkt me.

      Verwijderen
  3. hoe bedoel je op een gouwe stek landen.
    hoe kwamen jullie erachter dat er witvis zat?
    zagen jullie die tijdens observeren of vissen jullie daar op witvis voor aasvis?
    trek je niets aan van commentaar over aanslaan;jullie spelen dit spelletje al heel wat jaar en kunnen goed inschatten wanneer je moet slaan.
    hou vol en op naar de meters.
    groet,patrick

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hey Patrick, we hebben in voorgaande periode flink wat tijd gestoken in het zoeken van witvis door te vissen met kunstaas. We hadden ervoor gekozen de door ons geselcteerde wateren snel en globaal af te vissen en dan kom je vanzelf de witvis en/of snoek een keer tegen. Is even investeren, maar voordeel is dat als je bereid bent je opgedane kennis met iemand te delen, je ook sneller veel water kunt onderzoeken. Samen, of los van elkaar. Enkele van die plekken hebben we eerst met kunstaas afgevist en nu met doodaas.
    En het aanslaanverhaal. Zoals op Rolf's blog in de reacties toegelicht, staan we altijd open voor commentaar en suggesties. op die manier verbreed je ook je kennis, maar in dit geval achtten zowel Rolf als ik enige toelichting nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oogsttijd in Amsterdam beter bekend als spin city :) Mooier kan het niet prachtige snoeken. Ik ga het volgend jaar ook zeker proberen. Alleen vissen is leuk maar met zijn tweeën(vind ik) nog leuker.

    Groet, Bjorn.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat was weer een mooi dagje vissen.
    En wat een mooie snoeken hebben jullie weer op de kant gehaald.

    Gr, Ricardo.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Geweldig zeg! Een echte hotspot!! Jullie samenwerking en aanpak zorgt voor fantastische resultaten. Kan ik van genieten. Ga zo door!

    Bij mij was het vandaag erg stug, maar heb toch ook een mooie sneeuwsnoek weten te landen :)

    Groet,

    Koen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Koen,
    het scheelt echt een hoop als je je kennis kunt bundelen met iemand die te vertrouwen is. Maakt de visserij ook een stuk leuker!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wauw wat een sessie zeg. Was dat een bekende plek van jullie of per toeval ontdekt?

    Gr. Sjoerd

    BeantwoordenVerwijderen