27 juli 2013

2-uren project - deel 11

Na eerder op de dag het kanonnetje gevangen te hebben, ben ik terug voor een korte avondsessie op de Loederpoel van 22 uur tot middernacht. Als het goed is dus dé, of in ieder geval een, aasperiode.
Er is veel activiteit in het water als ik aankom. Schokkende rietstengels, draaiende en spetterende witvis, bellenplakkaten en soms een deining vanuit de waterplanten. 21.55 uur steken mijn hengels door het riet en staat de boel op scherp.

De waterplanten groeien waar je bij staat en dat betekent waarschijnlijk dat ik hier niet lang meer zal kunnen vissen, vrees ik. Zou het vanavond ook weer vanaf 23.00 uur beginnen? Karper zwemt er nog, dat heb ik bij het voeren na de slootsessie gezien. De duisternis valt en de poel wordt steeds intiemer. Sfeervoller zo je wilt. Er spingt een kleine karper aan de overkant. Voor me spetteren witjes aan een stuk door. In de weerkaatsing van de maan in het water zie ik kleine bellenspoortjes. Een piep op de rechter stok. Het groene lampje van de beetmelder verlicht de directe omgeving. De hanger zwaait lichtjes heen en weer. Wat was het?

Drie luide smakken klinken rechts van mij uit de kant. Zal niet verder dan een meter of tien van mijn rig zijn. Het lukt me niet de happende karper te localiseren. Wéér een piep, dit keer op mijn andere hengel. De waker stijgt en zakt. Meer piepen. Ik pak de hengel op en zoek contact. Karper! Tegelijk zie ik een deining op het 30 cm. diepe water ontstaan. De vis heeft door dat er iets niet klopt. Hij duikt de rietkraag in. Stengels slaan heen en weer. Een meerkoet keft paniekerig. Andere meerkoeten verspreid over de poel nemen het over. Toch nog vrij gemakkelijk weet ik hem uit het riet te krijgen. Er volgen nog een paar korte uithalen voor de kant. Het net ligt klaar. Niet lang daarna ligt de vis op de mat. Mooi varkentje. Kwam iets voor elfen. Bevestiging!

Ik heb nog een kwartier te gaan voor het tijd is om op te ruimen. Wel weer een vis, maar ergens had ik nog wel een aanbeet verwacht gezien alle activiteit. Ik wil eigenlijk nog wel iets langer doorvissen, maar dat is nu niet de bedoeling. Het resultaat is er. Op naar huis.

10 opmerkingen:

  1. Lekkere korte sessie Boudewijn. Ze leveren je behoorlijk vis op. Best rottig als je een goeie stek heb die je later moet laten zitten vanwege de plantengroei, om boos van te worden. Mooie schub btw. Vang jij ze altijd op Instant 8? Ik gebruik enkel en alleen Instant 8. Verder alleen Mais, brood e.d.

    Gr.Willem

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Willem,
    Voor dit project gebruik ik enkel Instant 8, op andere plekken ook andere samenstellingen (en dus namen) en soorten aas.
    En dat ik misschien moet stoppen zou zeker jammer zijn, maar profiteren zolang het kan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi dikkertje. Het lijkt erop dat je het ook op de Loederpoel op de rit hebt staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb weer lekker mee gevist Boudewijn. Wanneer gaan we weer ha ha!

    Gr. Steven

    BeantwoordenVerwijderen
  5. 4 uur vissen en 2 vissen op de kant. Ik doe het ervoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mag ik weten welke rig je gebruikt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Tim,
      ik zal binnenkort een foto plaatsen, maar het is niet alleen de rig die een vis vangt hoor ;)

      Verwijderen
  7. Een flinke schub als je het mij vraagt !
    Lekker gevist man.

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik doe het ervoor Sander, jij ook wel denk ik ;)

    BeantwoordenVerwijderen