16 juli 2012

Carp and the City part 9; We gaan voor effectief

Na een evaluatie van onze stadssessies zijn Wouter en ik tot de conclusie gekomen dat we nóg effectiever te werk kunnen gaan. Omdat we de meeste aanbeten in de eerste twee uur krijgen en we het maximale uit onze vijf uur durende avondsessies willen halen, zullen we vanaf nu twee stekken bevoeren en deze na elkaar afvissen. Kortom, we willen in korte tijd veel vis op de kant krijgen.

Vandaag beginnen we op de Junkplek. Ultra licht bepakt en goed op elkaar ingespeeld, liggen de rigs een kwartier na aankomst op hun plek. Tijd is nu tenslotte vis. Het weer is een stuk beter dan voorspeld en uit zich ook in het contingent aan mensen dat heeft besloten te gaan varen.

Al snel laat de junk zich zien en stapt hij zwijgend langs ons en kruipt het kajuitbootje in. Twee dagen geleden nog, tijdens het voeren, waren we er getuige van hoe hij, omringd door agenten en wat mensen, aangesproken en vervolgens afgevoerd werd toen hij kennelijk zijn 'huisraad' in een ander bootje aan het pakken was. Die avond dachten we mooi van hem verlost te zijn, maar zitten we weer met het opgescheept en horen we af en toe een kreet of kort gesprekje met één van zijn andere persoonlijkheden.

Het water wordt werkelijk overstelpt met varende biertappen waarop stampende muziek en joelende mensen zitten en staan. Deftige sloepbezitters- en huurders varen er tussendoor. Meer dan eens loopt het bijna fout af en wordt een botsing voorkomen. Eén sloep weet ternauwernood een aanvaring met een rondvaartboot te voorkomen. Drank en bootje varen gaan niet samen.

Ondertussen zijn de eerste twee uur bijna volgemaakt en hebben Wouter en ik onze hengels meerdere malen opnieuw moeten inleggen wegens hardnekkig duikende meerkoeten en dicht langs de kant varende sloepen. We hebben misschien netto een half uur ingelegen... Als tegenover ons een boot met studenten bij een tuin aanlegt en er een aantal van hen over het hekje stappen en daar lachend en brallend hun blaas legen, pakken we in.

Onze tweede stek van de avond wordt zo mogelijk nog drukker bevaren. We hadden deze al als tweede gekozen in de hoop dat er later op de avond minder boten zouden varen, maar het is bijna geen doen. Toch zitten we de twee uur uit, twee hengels onder de eigen kant en twee met toplood aan de overkant; met één vis nemen we genoegen!

Er klinkt gekuch onder de brug naast mijn hengel. Er staat een hoop troep, waarvan we dachten dat het door een stel asocialen was achtergelaten, maar misschien is het bij nader inzien wel de woning van een zwever. Even zien we een bebaard gezicht, verre van fris, maar toch niet al te oud schatten we. Lekker, en dat naast mijn hengel.

De sessie loopt uit op een sof. We zijn er helemaal klaar mee. De tactiek was goed, de stekken niet verstandig gekozen, maar op dit weer hadden we niet gerekend. We gaan maar eens wat alternatieven bekijken verderop in de week.

1. Dat is ook vissen in de stad ha ha

Stephan

2. Grachten bevissen is vaak moeilijker dan het lijkt !
    Niet dat ik niet vertrouw op jou kunnen hoor, maar ervaar dit zelf constant, en weet dit als geen ander.
    Wanneer je net begint te vangen stopt het 2 sessie,s later ineens !
    Lastig om op het grachten stelsel grip te krijgen

Pissenden, en schreeuwende, en zuipenden studenten in een boot sloep kajuit etc etc noem ik niet voor niets pleziervaart goeroe,s.

Succes man jij en Wouter hopelijk geef je het niet op !!!!!

3. Binnenkort in dit theater!

Boudje en Woutje in een gloednieuw visavontuur: 'Gekuch onder de brug'

De tactiek was goed en de hoodies prima in orde. Nu nog een vis. Kuch..

:))

4. Een specht of mees of een zwerver is net even wat anders. Hoop dat jullie er nog een paar mooie vissen weten vangen.

5. Kan je geen stek kiezen waar niet gevaren word? Volgende keer beter Boudewijn.

Grtz,
    Jeffrey

6. @ Sander, het is duidelijk dat je niet in een rustig natuurgebied zit te vissen of zo, toch zijn er, zoals jij ook vast weet, ook rustigere momenten en plekken in de stad. We hebbe ndit keer een inschattingsfout gemaakt. Daarbij hielp het weer ook niet meer, wat de drukte nog eens verergerde. Volgende keer beter. Je moet ook af en toe op je bek durven gaan.

@ Rolf, vliegje in je keel? ;)

@ Stefan B, we doen ons best. De afwisseling is veel te leuk om ermee te stoppen.

@ Jeffrey, Veel plekken zijn er niet waar niet gevaren wordt, maar je hebt met deze visserij ook met andere factoren te maken: het is niet overal mogelijk te vissen omdat je te hoog boven het water zit om de vis te scheppen, er geen ruimte is om een vis te scheppen, er geen ruimte is om de vis te drillen, er caffeetjes direct achter je zitten, het er op de kant de druk is enz. enz. En je wilt natuurlijk ook het gevoel hebben dat je op een goede stek zit te vissen. Wij zijn geen vissers die zomaar eregns ingooien en dan afwachten, er moet een idee achter de stek zitten.

7. Het geeft er ook wel een extra dimensie aan en een uitdaging bij. Toch zouden ze de combinatie sloepje/studentje moeten verbieden. Gewoon gepeupel! Eigenlijk met alles wat drijft, behalve een aantrekkelijk broodkorstje aan je lijn. Volgende keer alleen met weersomstandigheden op pad waarin je geeneens je hond durft uit te laten. Die hebben we niet, dus komt mooi uit! Succes in the city!

8. veel sucses met vissen ,toch weer heel wat anders als in de polder of een natuurgebied.maar goed als er vis zit zou ik er ook gaan vissen en je maakt nog eens wat mee ook. vangze heren.

9. Zo is het Nico en er zwemt vast wel een verrassing of wat... ;)

10. Ik heb in 2004 een half jaartje aan de Erasmusgracht gewoond en destijds met de pen nog wat karpers gevangen, leuk! De daklozen die schutting zoeken onder bruggen en in (andermans) bootjes horen er natuurlijk een beetje bij, heeft ook zijn charmes ;)

Leuke verslagen Boudewijn, veel succes met je visserij daar!

11. Was een mooi avondtuur! Goed uitgekiend, maar zonder resultaat... Binnenkort weer een plan maken en dan komen we met minder mooi weer zeker terug ;)