1 juli 2012

Bootstruinen

Mooie roodoranje gloed
De 5 PK snort lekker als de boot door het water glijdt. Ik haal een gehuurd jacht in. 'Gutentag!' Duitsers dus. Ik passeer de eerste roofvisboot. 'Twee snoekbaarzen!'.
Af en toe komt er een walm afkomstig van de monstercrabbollen langs. Een bol die mijn vertrouwen heeft verdiend, in het verleden, maar ook nu weer.

Drie dagen geleden besloot ik een stukje te gaan varen. Uiteraard had ik mijn camera's mee en ik had toch ook maar een zak Monstercrabbollen meegenomen. Je weet immers maar nooit. Na verloop van tijd zag ik twee schubs tussen een lelieveld zwemmen. Geen hele grote, maar gemiddeld formaat hier. Met de motor uit liet ik me in de lelies driften, waar ik tot stilstand kwam. Ik draaide slechts een steekstok in de grond en wachtte af. Een paar minuten later kwam de eerste schub weer uit open water het lelieveld in zwemmen. Snel gooide ik wat gebroken bollen op wat open plekjes.

Gevolgd van aanzwemmen tot vluchten
De vis zwom rustig tussen de stengels door en bleef af en toe tegen het groen aan happen. Toen hij boven een van mijn voerplekjes zwom, dook hij naar beneden en begon driftig te azen. In geen tijd was het plekje leeggegeten. De tweede schub en een spiegel voegden zich bij hem en waren na verloop van tijd allen fanatiek aan het azen geslagen. Ik wist genoeg. Twee kilo bollen vonden hun weg naar de bodem.

Het lelieveld komt in zicht. Direct zie ik al een van de schubs tussen de lelies liggen, heel herkenbaar door de roodoranje gloed over zijn lijf. Ik zet de motor uit en laat de wind me in het veld blazen. Zo stil mogelijk draai ik de steekstokken in de grond en voer drie open plekjes aan. Op twee ervan komen mijn rigs te liggen. De derde dient als ruststek en zal bevist worden zodra ik een vis op een van de andere stekken heb gevangen. De hengels liggen zonder steunen gewoon op de rand van de boot, de lijnen slap.

Het duurt niet lang voor de schub de voerplekjes ontdekt. Ik zie alles gebeuren. Het aanzwemmen, het azen, het haken, het kopschudden, het vluchten en de zich strekkende lijn. Ik heb de hengel al in mijn hand voor de molenslip begint te lopen.

Dit herhaalt zich nog twee keer, waarna het tijd wordt om te vertrekken. Maar niet nadat ik het veld van wat bollen heb voorzien.

9 opmerkingen:

  1. Moet heel mooi zijn om alles te kunnen zien gebeuren Boudewijn. Heb je er ook filmbeelden van?

    Grtz, Jeffrey

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja dat soort vragen roep jij wel op Boudewijn, met al die prachtige filmpjes van jou ;)

    Lekker gevist man, goed bezig!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je weet ze wel in je net te krijgen Boudewijn! Of het nou vanuit de boot of op de kant is maakt kennelijk niet uit. Mooie sessie.

    Groeten,

    John

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Toch weer 3 mooie gevarieerde schub karpers op de mat ouwe !!!

    Groet Sander

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie vissen, Ik ben ook wel benieuwd of je het op film hebt staan.

    Tim

    BeantwoordenVerwijderen
  6. 3 mooie schubben, maar ik vind de kleur van nummer 1
    wel hèèl erg mooi.toppersessie !!

    Met vriendelijke groet, Bouke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Struinen met de boot, weer eens wat anders! Verjaag je de vissen dan niet? Kennelijk niet?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @ Jeffrey, Ben, Tim, Ik heb er ook filmbeelden van, maar die zijn voor een film die wat later uitkomt.
    @ Stefan B., Voor zover ik heb kunnen waarnemen reageren de vissen verschillend op de boot. De een vlucht volledig uit het zicht, de ander doet niet meer dan een paar staartslagen als je komt aanvaren/drijven. Kwam ik met de motor aan aanvaren, dan schrokken er duidelijk meer en zag ik de meeste vissen niet meer terug en dat terwijl er veel met boten gevaren wordt op het water. Ligt de boot stil, dan lijken ze helemaal geen angst te hebben. Dan kan ik zelfs rechtop in de boot staan zonder dat ze dat kennelijk als gevaar beschouwen. De aanbeten vonden op ongeveer 4 meter naast mijn boot plaats en ze zwommen gewoon onder en naast m'n boot.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooie manier van vissen! Hoor je niet vaak over. Misschien een nieuwe trend?
    Ik kijk uit naar de film.

    Groeten,
    Tom

    BeantwoordenVerwijderen