25 maart 2012

Natte matten

Peter met zijn beest van een vis
Er is de afgelopen dagen weer gevist, wel drie keer. Een sessietje van vier uur vanuit de boot die slechts een rood hoofd opleverde, een tweede, vijf uur durende bootsessie die tijdens het opruimen alsnog twee schubs van 8 en 12 pond opleverde en vandaag een sessie met Peter die weer eens een keertje een kromme hengel in zijn handen wilde hebben.

Binnen tien minuten was het al zover. Zijn waker zakt. Van de dader geen spoor.

We vissen ondertussen een kwartier. Peter's rechter hengel vertrekt. De vis zeilt naar rechts, eerst rustig, maar uiteindelijk steeds sneller. Een overhangende struik komt nu angstwekkend dichtbij. Peter zet een paar stappen naar achter met zijn hand op de spoel en brengt zijn hengeltop naar het water. De vis zeilt net voor de struik langs en slaat een brede ruit in het wateroppervlak.

Piepen uit Peter's andere beetmelder. Nog net zie ik de top kromtrekken voor de langgerekte toon klinkt. Snel pak ik de hengel op, maar mis weerstand. Ik leg de hengel neer en voeg me weer bij Peter.
De vis zwemt ondertussen evenwijdig aan de kant naar links. Mokkend komt hij dichterbij. Het schepnet gaat te water. Een beest van een vis draait voor de kant. Pas als hij over het koord glijdt ontspannen we. Ik film en maak foto's, terwijl Peter kreunt onder het gewicht van de vis.

Nog nagenietend krijg ik een run op een van mijn hengels. Een deining en het is over. Karper? Paaiende snoek? Dat laatste fenomeen heb ik nogal vaak kunnen aanschouwen de laatste dagen en mijn rig ligt ondiep en dicht tegen de oever.

Ook Peter sluit af met een brasem
We branden in de zon, observeren bedrijvige meerkoeten en futen en proberen het mysterie van de in de grond verdwijnende verdorde rietstengels te ontrafelen. Kortom, er meld zich geen karper meer. Ik sluit de dag af met een grote brasem.
Na vijf uur vissen houden we het voor gezien.

17 opmerkingen:

  1. Zohee, dat ziet er uit als een mooie! Nice catch.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Boudewijn,
    Mag ik vragen wat voor lijn dat is die op de foto met de brasem is gebruikt? Hij lijkt zwart-wit te zijn en erg dik.

    Mvg,

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die vraag kan ik wel beantwoorden Johan. Da's niet de lijn maar de leader. Die is gemaakt van Piet Vogel Rigsolutions, Free-fall leader material, 2,2x heavy, extreme supple and fast sinking in de kleur muddybrown.

    Dikke vis Peter! Ik schat 'm op een pondje of negentieneneenhalf. Beeld vertekent een beetje, ik weet dat je een klein kereltje bent van 152 cm of zo.

    :)))

    Vette foto Boudewijn, weer 's iets anders dan die saaie standaard pics, die smoel van Peter spreekt boekdelen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ Johan, het is inderdaad de door Rolf aangegeven leader die aan de hoofdlijn geknoopt is. Peter gebruikt het hier als zgn 'double loop safety leader' icm een 'freedom loodclip'. Voor meer info verwijs ik je graag naar http://www.rigsolutions.nl/
    Wij maken geregeld gebruik van dit materiaal omdat het echt doet wat het zou moeten doen en goed werkt.

    @ Rolf, Peter was na zijn vangst een beetje stilletjes en keek wat verdwaasd uit zijn ogen. En maar klagen over vermoeide armen en een pijnlijke rug. Of zou de voorgaande avond hierin een rol hebben gespeeld? Het was echt een brute vis!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Er komt dus behoorlijk vis op de kant. Gefelicteerd Peter met je vangst. Die leaders van Piet Vogel gebruikte ik ook maar de lusjes gingen een paar keer los en sindsdien heb ik geen vertrouwen meer in ze. Dat splicen lukte me ook niet. Hebben jullie daar geen last van?
    Jeffrey

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Jeffrey,
    Allereerst, leuk dat je al zo lang reageert. Het antwoord op je vraag is nee. Ik weet dat meer mensen problemen hadden met de lusjes, maar dat is heel simpel te voorkomen door deze voor het vissen of aanknopen aan de hoofdlijn even voor de zekerheid aan te trekken. Zodra dit is gebeurd slippen ze echt niet meer los. Ik heb zelf met Piet en een unster meerdere leaders met lusjes aan een unster kapot getrokken en hierbij zaten we altijd ruim boven de 25 kg en dan lag het 'zwakke' (nou ja, boven de 25 kg!) punt nooit bij het lusje, maar ergens op de leader zelf.
    Wat het splicen betreft, als je het door hebt denk je: wat simpel! Ik heb ondervonden dat je echt een spicingneedle moet gebruiken (met een boilienaald is het een crime). Piet heeft onlangs een nieuw instructiefilmpje gemaakt. Neem een kijkje op zijn site bij''How to use'-filmpjes en dan 'How to use: Free-Fall leader materiaal nieuw'. Als je het eenmaal door hebt, kost het je twee minuten om een leader te maken. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Boudewijn,
    Je hebt mooie verhalen en filmpjes en vertelt meer dan alleen de standaart grote vissen verhalen. Ik vind het vooral leuk om te lezen hoe je over alles denkt en wat je waarom doet waar ik ook weer van leer. Ga zo door.
    Ik zal de leaders van Piet Vogel nog eens gaan proberen. Dat nieuwe filmpje is wel wat duidelijker inderdaad.
    Grtz,
    Jeffrey

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat gezicht van Peter ha ha!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo, hier "dat gezicht" zelf.
    Dit kleine ventje had gisteren inderdaad de mazzel om weer eens een kromme stok in zijn handen te hebben. Heerlijk aan de hand van Boudewijn mee naar het water..... de keuze van de stek was door Bou al snel gemaakt. "Ik denk dat we daar de meeste kans maken" ik hoor het hem nog zeggen....
    @Rolf, je zit ondanks mijn kleine postuur met je schatting toch wat aan de lage kant ;-).
    @Boudewijn, alweer een mooie foto,.....gelukkig is die oude karper wel fotogeniek, en zeker niet zo brak als ik was. Man, wat ging die stok mooi krom, en wat was ie sterk! Kan niet wachten om mijn rig weer nat te maken.

    Mooie reacties mannen !

    Goeten, Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zei ik pond? Damn! Ik bedoel natuurlijk kilo! En nu als de sodemieter je paddestoel in! Beetje grote vissen gaan lopen vangen in maart!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wow, zou die hele vis wel eens willen zien! Wat een bak, vooralsnog droom ik daar alleen nog maar van.

    Grtx,
    FER

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Een goedlopende stek zo te lezen,pracht van een vis.
    Jammer dat de gemaakte film ontbreekt,voor dat freefall gebruik ik een tooltje uit de vliegvisserij,kan even niet op de naam komen maar werkt erg goed!Met al die splicing needles schiet je steeds door de mantel heen...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @ Hans, zo'n ding die vliegvisers gebruiken wordt wel vaker gebruikt geloof ik. Mij lukte het na even oefenen met een needle. Zolang het resultaat er maar is nietwaar?
    En wat betreft de gemaakte film... tja, wegens stekherkenning is dit noodzaak, maar daar weet je alles van.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Kabouter Plop strikes again!! ;))
    Mooie spiegelbak Peter!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vis met Magic Mushroom bollen, die werken als een tiet ! Pluk ik zelf in Plopsaland.....interesse? :)

      Verwijderen
  15. Hey Boud,

    Geweldig... die snoet van Peter....grinnik.... Veel plezier!!! En dat jullie nog veel vette mogen vangen...:)

    BeantwoordenVerwijderen