1 augustus 2013

Voor de donkere uurtjes; Betalights en Kitmarkers

Licht in de duisternis
(Foto copyright Kitmarkers.nl)
Zodra het donker wordt kom je bij het penvissen al snel in de problemen doordat je je dobber niet meer (goed) kunt zien. Hiervoor zijn kant en klare lichtdobbers op de markt die op batterijen werken. Deze heb ik door de jaren heen een aantal maal gebruikt, maar uiteindelijk afgeschreven. Wat mij betreft zijn deze te lomp. Of laat ik het zo zeggen, ik ben er nog geen tegengekomen die me bevalt. Om toch subtiel te kunnen vissen en het liefst met de pennetjes die ik overdag gebruikte, brak ik een deel dat net iets groter was dan een breekstaafje van de antenne van mijn dobber af. Zo kon ik een breekstaafje door middel van een stukje siliconenslang bevestigen zonder dat de pen uit balans raakte. Het nadeel van breekstaafjes is echter dat ze maar ongeveer een uur of tien meegaan. Genoeg voor een nachtje penvissen, maar je kon ze maar eenmalig gebruiken. Er zaten twee staafjes in een zakje en als je de tweede niet vrij kort na openen gebruikte, kon je deze weggooien.


Tegenwoordig voor mij een betalight
ipv een breekstaafje op mijn pen
Als ik in het verleden aan de oppervlakte viste deed ik dit overwegend 's nachts. Het was dan rustiger aan het water en ik ving ook beduidend meer in sommige periodes. Niet alle wateren en plekken worden echter omgeven door lantaarnpalen of ander kunstlicht, waardoor je afhankelijk was van de weerspiegeling van de maan. Maar als het bewolkt was viel ook die lichtbron weg om eventuele activiteit aan het wateroppervlak waar te kunnen nemen. In die gevallen monteerde ik vaak een breekstaafje op een takje dat ik op mijn lijn bevestigde of plakte ik er een met plakband vast op een buldo. Zo kon ik toch een zichtbare beetindicatie krijgen. Tegenwoordig zijn er betere oppervlaktecontrollers van diverse merken op de markt waarop je een lichtbron kunt monteren.

Bij de afstandvisserij doen zich situaties voor waarbij het handig is als je via je hanger of swinger kunt zien op welke hengel je een aanbeet hebt. Natuurlijk geeft je beetmelder dat aan met geluid en een oplichtend ledje, maar wie heeft nog niet gehad dat je rod pod door de harde aanbeet stond te schudden? Dat alle ledjes hierdoor brandden? En je de verkeerde hengel oppakte? 
Zelf vis ik regelmatig in de stad met veel omgevingsgeluiden die lijken op een 'piep' uit je beetmelder. Als de hengel dan een stukje verderop staat en het is donker, is het wel zo prettig als je terug kunt vallen op je swingers of hangers.
Onder andere voor situaties als deze werden dure swingers met lichtbron en hangers met uitsparingen voor breekstaafjes en betalights op de markt gebracht.

De hanger met een betalight is duidelijk te zien

Met de komst van betalights is er eindelijk een min of meer permanente lichtbron die we op onze dobbers, oppervlaktecontrollers en wakers kunnen bevestigen. De meeste fabrikanten houden zelfs bij de productie al rekening met de wensen van de karpervisser door uitsparingen voor beatalights in hun producten aan te brengen. Denk hierbij bijvoorbeeld onder andere aan hangers, swingers, banksticks en schepnetten.

Rode kitmarker om makkelijk mijn
zaklamp te kunnen vinden
De toepassingen van deze lichtbronnnen zijn legio. Je hebt Betalights, Zipmarkers, Kitmarkers in allerlei maten en een zaklamp als de Betalight Torch. Behalve de al eerder genoemde toepassingen kan je ook denken aan:
- Zipmarker om de rits van je tent snel te kunnen vinden als je 's nachts een aanbeet krijgt.
- Kitmarker om bijvoorbeeld je zaklantaarn of fototoestel snel te kunnen vinden.
- Kitmarker of betalight om je marker in het donker te kunnen vinden of zien.
- Kitmarker of betalight om de aanlegplek voor je rubberboot of je stek op de kant te markeren om deze vanaf het water terug te vinden.
- Betalight om je ankerboei bij het bootvissen te markeren.
De producten zijn 100% waterdicht en hebben een levensduur van ongeveer 15 jaar! Kortom, genoeg toepassingen zou ik zeggen!

Alle producten zijn in diverse kleuren en maten te verkrijgen, zodat je bijvoorbeeld de bijpassende kleur in je hangers kunt kiezen bij de ledjes van bijvoorbeeld je Delkims, Foxen of Carpsounders, mocht je dit mooier vinden staan. Let wel, niet elke kleur is even fel!

Ik gebruik de betalights en kitmarkers nu al een tijd en ze hebben me aardig wat gemak gebracht en zelfs ergernis weggenomen.


17 opmerkingen:

  1. Daar kan ik wel iets van gebruiken. Na het werk eens even kijken op de site.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die tip voor het oppervlaktevissen had ik nooit aan gedacht!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Boudewijn,
    Welke maat betalights kan ik het beste nemen voor het penvissen?
    Groeten,

    Martin

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Martin,
      Welke maat is zo 1, 2, 3 moeilijk te zeggen omdat je niet vermeldt met welke pennetjes je vist. Ik gebruik die van Dobberrob en kies voor een betalight die dezelfde diameter heeft als de antenne van de dobber, in dit geval 22,5 mm. Zie ook de foto in het artikel. Anders kunnen ze je bij Kitmarkers.nl geheid helpen. Groter dan de 22,5 mm zou ik voor het penvissen sowieso niet nemen. De grotere betalights zijn meer geschikt voor andere doeleinden (of voor snoek- of zeevissen ofzo ;) )

      Verwijderen
  4. Die dingen voor aan je rits zijn denk ik wel handig voor mij. Ik zoek soms zelfs aan de verkeerde kant van mijn tent naar de uitgang bij een run in het donker ha ha

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toen ik nog regelmatig 's nachts op afstand viste had ik dat ook wel eens hoor :)

      Verwijderen
  5. Hey Boudewijn,

    TIP.

    Als je alleen in het donker vist en je hebt goede breekstaafjes en je doet ze in de vriezer na het vissen kan je er wel 2 of 3 avondjes mee doen en de 2e uit het nieuwe zakje bij openen ook gelijk in de vriezer stoppen dan blijven ze erg lang goed.

    Groet Marcel

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hey Marcel,
    de mijne begonnen meestal in de ochtend al te doven, maar goeie tip! Zeker van die 2e :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Voor het oppervlaktevissen in het donker misschien wel een oplossing. Werkt het goed op de controllers van Korda?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Tom, het werkt zeker goed met een controller in het donker, anders zou ik het er niet bij zetten ;) Ik gebruik zelf ook de controllers van Korda als ik ze inzet. Zou dus goed moeten komen!

      Verwijderen
  8. Direct na het artikel gelezen te hebben ben ik opzoek gegaan naar een betalight en heb mij een "Gardner Tritium max Bug Betalight isotope GREEN Fishing (10mm x 2.5mm)" aangeschafd en moet zeggen qua licht valt het mij erg tegen... had meer licht verwacht.. dus bij deze wil ik nog even afwachten met het aanschaffen van een volgende, aangezien ik nergens op het net nog kan vinden welke het 'beste' is..

    Of heb je een tip voor mij?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Visfreak,
    Ik begrijp eerlijk gezegd niet helemaal welke je hebt aangeschaft. Heb je een betalight voor de Gardner Max bug, zo'n hanger gekocht? Ik heb de Micro en Mega bug hangers en daarvoor heb ik 12 mm betalights genomen. Groen. Groen is de helderste kleur die er te verkrijgen is. Die zie ik perfect en van een afstand heel helder. Zoals gezegd heb ik die bij Kitmarkers.nl vandaan. Of zij de beste hebben weet ik niet, maar ik ben heel tevreden. Vandaar ook bovenstaand stuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het ging om deze: http://www.ebay.com/itm/150661093204?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649 en omdat ik er niet tevreden over was heb ik gisteren een grotere gekocht (http://www.ebay.com/itm/390632671749?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649) en hoop dat deze een stuk duidelijker is (en te gebruiken voor de pen).

    Wil wel melden (als dat mag, zo niet verwijder dan maar) dat buiten kitmarkers er nog een aantal nederlandse sites zijn die deze 'vernieuwde breekstaafjes' verkopen. Maar ook ebay heeft een groot aanbod! en dat kan al snel een paar euro schelen (in deze tijd geen slecht iets!)

    Ps bedankt voor het snelle reageren! heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zoals je kunt zien heb ik dit stukje onder materiaaltips geplaatst. Zeker zijn betalights al langer op de markt en te verkrijgen bij meerdere aanbieders. Hoe en of er kwaliteitsverschil is tussen de verschillende aanbieders weet ik niet, maar omdat ik heel tevreden ben over die van Kitmarkers noem ik hen. MateriaalTIPS geef ik alleen over producten waar ik achter sta, die mijn visserij makkelijker maken en/of een verrijking voor mijn visserij zijn.
      Natuurlijk mag je je mening geven, ik hanteer geen Russisch systeem ;) Zolang men beschaaft reageert en geen loze, kwetsende kreten e.d. plaatst zal ik opmerkingen niet verwijderen.
      Hopen dat de nieuwe beter zichtbaar is!

      Verwijderen
    2. Hey Boudewijn, fijn dat jij alleen maar reviewt wat je goed vindt en waar je achter staat, precies mijn ding! ik heb nu een tweede gekocht (http://www.ebay.com/itm/390632671749?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649) maar ook daarvan is het licht te verwaarlozen (op het water niet meer zichtbaar na 3-5m), nu toch maar eens 1tje van kitmarker s kopen om te kijken of die zoveel lichter zijn)

      Verwijderen