4 juni 2011

Dagje Plashuis

10.00 uur. Peter en ik arriveren en werpen een eerste blik over het gebied dat voor het Plashuis ligt. We zien drie tentjes staan en een bootje liggen; minder druk dan we hadden verwacht. Het is de eerste keer dat we hier gaan vissen en omdat we voor een dagarrengement hebben gekozen zullen we vanuit een boot vissen. Binnen krijgen we wat te drinken aangeboden en volgt een uitleg over de regels en historie van het water. We krijgen de mogelijkheid aangeboden om stek 4, één van de kantstekken, te bevissen. Op een kaart krijgen we te zien waar deze stek zich bevindt en we stemmen toe. Vissen vanaf de kant is wel zo prettig en het biedt meer ruimte dan het roeibootje. We kunnen dan vissen naar rietkragen, lelievelden, eilandjes of gewoon open water. ‘Vis dicht tegen de lelies aan’, wordt ons aangeraden, ‘liever 10 cm. dan 20.’

Mijn uitzicht
De stek ligt op een smal, langgerekt eiland dat genoeg plaats biedt voor twee vissers en eventueel hun tentjes. Om 11.00 uur zijn we aan het vissen. Peter heeft zijn drie rigs uitgevaren naar lelievelden recht tegenover hem op zo’n 120 meter afstand. Het uitvaren wordt bemoeilijkt door de straffe wind, die het bootje snel wegblaast. Links en recht tegenover mij mij liggen twee lelieveldjes, waar ik mijn rigs zal plaatsen. We hebben het water nog nooit bevist, dus nemen we voorlopig de gekregen raad ter harte. Wat zoeken rond de lelieveldjes naar een geschikte plek en uiteindelijk plaats ik een rig aan de linker kant tussen de buitenste leliebladeren van het linker lelieveldje, de middelste hengel aan de linker kant van het recht tegenover mij gelegen veld en een rig in een inham rechts van het veld. De linker en middelste hengel heb ik beaasd met de ‘Solution’, een boilie van MTC baits waarvan ik een zakje bij een bezoek aan het bedrijf heb meegekregen. Ik heb al veel gehoord en gelezen over deze bol, dus ik ben benieuwd. De rechter hengel is beaasd met met een old school ‘Tuttie Frutti’ boilie van Nash. Deze combineer ik met een aantal ‘Chain reactions’ van dezelfde smaak, ook nieuw voor me.
Precies plaatsen van de rigs

Alle hengels liggen in en we kunnen ons settelen. Piepen uit de middelste Carpsounder, de hanger zakt. Brasem, nu al. Het beest is groot, ver over de 60 cm. Ik onthaak hem in het water en roei de rig opnieuw uit. De wind neemt toe, waardoor het uitvaren steeds lastiger wordt. Nauwelijks terug op de kant zakt de hanger weer. Wederom brasem.

De ‘Solution’ is in trek en de brasems blijven elkaar opvolgen. Op de Nashbol geen aanbeet, terwijl deze maar acht meter meer naar rechts ligt. Aan Peter’s kant blijven de piepers zwijgen.
Eindelijk een trage run. Dit is ‘em! Snel pak ik de hengel op, Peter loopt al naar het schepnet. ’t Is niet nodig. Wederom een brasem, de twaalfde, eentje op anabole.
Ik roei opnieuw uit en besluit meteen maar de rig met de Nash-bol te vervangen voor een ‘Solution’. Een half uur later vang ik op deze hengel de dertiende brasem.

20.00 uur. Een harde run op de rechter hengel. Een waar gevecht barst los. De vis blijft gaan. Een langgerekte schub, dikke twintiger, zien we als hij voor de zoveelste keer wegspurt. Minuten later sluit het net zich om de vis. Een run op de middelste hengel. Snel pak ik deze op, Peter met hengel en schepnet met vis achterlatend. De boel hapert vrijwel direct en loopt vast. Shit! We laten de vis in het net, stappen de boot in met het andere net en gaan de vis halen. Lome rukken geven aan dat hij er nog aan zit. We naderen de plek waar hij vast zit. Het blijft nu angstvallig stil aan de andere kant van de lijn. De vis blijkt gevlogen te zijn. De haak zit vast aan een stuk leader van een vorige visser.
We wegen en meten de schub: 95 cm. en 25 pond precies.

Ik heb de vis net teruggezet als Peter’s rechter hengel afloopt. Een mooie dril volgt en resulteert in een schub van 19,5 pond.
We moeten uiterlijk 23 uur van het water zijn, maar besluiten om 21.30 uur te stoppen. We komen zeker terug.

1. Prachtig om je weer met een karper te zien. Moet een goed gevoel geven :)

Groet,

Koen.

2. Hoi Boudewijn,
    Gefeliciteerd met je vis! Leuk verslagje.
    Jeffrey

3. hoi Boudewijn

wat een machtige lange vis , goed om te zien dat je 1 in je handen hebt!!! gefeliciteerd en dat er nog vele mogfen volgen.

gr Frank

4. Bon Dia!

Goed man(nen)! Door een berg breamers heen moeten vissen maar uiteindelijk wel het gewenste goud op de mat. Prachtige vissen. Die eerste is echt een kanon. Super!

Morgen mag ik zelf vanaf een klein bootje gaan 'tonijnen'... Eigenwijs als ik ben ga ik dat met een 50 grams baitcaster doen, dat wordt lachen dus!!!

Ayo vanuit Boneiru!

Rolf

5. En zo moet het! Lekker! Moet zeker goed gevoeld hebben en dat er meer mogen volgen. Moeilijk water daar heb ik van horen zeggen, dus goed gedaan.

Tom

6. Is het eigenlijk zo'n volgepropte put daar? Ik zoek nog een leuk water om een weekje te vissen, maar wil niet op van die uitgehongerde vissen vissen. Het ziet er wel mooi uit!
    Groet,

Peter

7. Hoi Peter,

Het is zeker geen volgepropt water. er zjn ook genoeg mensen die niets vangen. De eigenaar is echter altijd bereid je te helpen wat te vangen. Kwestie van vragen als hij het zelf al niet heeft opgemerkt. Kan het je zeker aanraden. Mooie, grote en veel vis behoort tot de mogelijkheden hebben we die dag vernomen. Gastvrijheid is zeer goed.
    Succes en veel plezier als je gaat.

8. Frank Huisman08 juni, 2011 16:23

Hallo Boudewijn,

Geinig verslag en mooie vissen! Jammer van de verspeelde vis.

Leuk vergelijk tussen de MTC- en de Nashbol trouwens. Dit zul je vaker mee gaan maken, zeker op vaker beviste wateren.

Gr,

Frank

9. Mooi verslag Boudewijn!
    Ga vaak met mijn vader naar het Plashuis. De eerste keer zaten wij ook op stek 4. En dat de stek waar jij lag echt een brasem stek is is wel zeker. Me vader kon namelijk zijn lol op met zijn feeder, de ene grote lap na de ander. Ben er dit weekend weer geweest een aardig leuk gevangen. Ik zal er binnenkort een verslag op onze blog zetten.