9 juni 2011

Carpsounders

Na jarenlang mijn good old Knuckleheads gebruikt te hebben wilde ik nieuwe piepers met meer mogelijkheden. Ik kon mijn Knuckleheads namlijk niet uitzetten, kon geen gevoeligheid instellen en de reciever was niet draadloos. De vereisten voor mijn nieuwe set waren: aan-uit-knop, gevoeligheid instelbaar, toonhoogte instelbaar, volume instelbaar, absoluut waterdicht en eventueel aan te sluiten op een draadloze reciever.

Na wat rondzoeken en enkele zeer positieve verhalen gehoord en gelezen te hebben, heb ik mijn oog laten vallen op de Carpsounder ROC XRS, die in Nederland naar mijn weten alleen door Bukkum hengelsport worden verkocht.
Zo kwam het dat ik tijdens mijn eerste afstandsessie met de meegeleverde gebruiksaanwijzing in de hand met het instellen van de carpsounders aan de slag ging. Alles liet zich simpel wijzen.

Erg handig is dat je bij het inschakelen van de Carpsounders een batterijindicatie krijgt, zodat je niet verrast wordt door een lege batterij. Je kan zelf een ledkleur naar keuze instellen. Je hebt keuze uit: rood, groen, geel en blauw. De felheid van de leds passen zich aan het omgevingslicht aan. In het donker staan de leds automatisch op ‘nachtlicht’, wat wil zeggen dat de leds heel zacht branden. Uiteraard is deze functie ook uit te schakelen om energie te besparen.
Een leuke feature is dat als je een terugloper hebt, een dubbele ‘bliep’ klinkt en de rij ledjes van boven naar beneden oplichten, zoals duidelijk te zien was bij brasemaanbeten. Bij een run lichten de leds in de rij van beneden naar boven op.
Wat waterdichtheid betreft heb ik ook niets te klagen. Promofilmpjes deden voorkomen dat de carpsounders zelfs onder water werken en zelf heb ik bij enkele regenbuien en een test, waarbij ik de piepers onder water had gedompeld, geen klagen. Ze doen het nog steeds perfect. De oortjes zijn van rubber en relatief hoog en zo gevormd dat je hengels niet van je piepers zullen afwaaien. 
Kortom, een goede, doordachte set met heel veel mogelijkheden waar ik nog jarenlang plezier van zou moeten kunnen hebben.

Een reciever heb ik (nog) niet aangeschaft omdat ik altijd dicht op mijn hengels vis en nooit verder dan een meter of vijftien van mijn hengels verwijderd ben. Het maximumvolume is hard zat en anders adviseer ik een bezoek aan de audicien. Het kan me wel voorstellen dat tijdens een flinke regenbui (roffelen op je tent) of als je diep slaapt een reciever voor sommigen uitkomst biedt. Dan heb je meteen anti-diefstal!
Instructiefilmpjes van de ROC XRS zijn op Youtube te vinden.

3 opmerkingen:

  1. vind alleen fox piepers wel wat mooier haha

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat mag uiteraard Daniel. De een houdt van blond, de ander van donker.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ben ook op zoek naar nieuwe Piepers. Deze vallen alleen buiten mijn budget jammer genoeg.

    BeantwoordenVerwijderen