22 januari 2012

Remember the times; Carp part 3

Zo, vandaag het laatste fotodeel van Remember the times. Terugkijken naar het verleden is leuk en helemaal als je zeer succesvol bent geweest, maar de dagen lengen en ik krijg weer meer zin en tijd om te vissen, dus het wordt weer tijd voor realtime beeldmateriaal.
Nu eerst nog even wat ingescande foto's uit 1999 en 2000. Twee jaren waarin de afstandvisserij heel succesvol was, maar waar de oppervlaktevangsten niet achterbleven. Om de drukte te mijden werd er veelal 's nachts gevist. Er kwamen andere vissen op de kant dan overdag, veel vissen verloren hun schuwheid en het was telkens weer een verrassing wat er aan die happende bek vastzat. Concurrentie was er niet. Laat iedereen maar op zijn bedchair stinken. En het handje vol collega-struiners? Die taaiden af zodra de duisternis inviel, want dan kon je toch niets meer zien...

Een loeisterke vis die het nog ruim tien minuten onder mijn top volhield


Een lastige klant, het verhaal staat in mijn boek

Hele kleine korstjes voeren trok hem uiteindelijk over de streep. Nr.5 van de nacht.

Door riet en brandnetels met afgeritste broek, je zou denken dat ik beter wist. Wel nr. 6 van de dag.

Een vis die uren buiten werpafstand van de brokken lag te eten, totdat... 

Een spontaan happende vis. Wat korstjes voeren, een vlok ertussen laten zakken.

Deze pakte tussen het paaien door een korst mee. Op die manier wisten we er toch een hoop te vangen.

Kilometers fietsen tot ik uiteindelijk drie vissen zag zwemmen. Een zinkende vlok deed het hem

7 opmerkingen:

  1. They are all stunning carp,
    Great catches,
    ,,,Paddy,,,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. die 3e en die laatste mooie vissen zeg !

    MVG Sander Kunst

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Boudewijn,
    Ik volg u blog al een tijdje met plezier. Ik ben 14 jaar en ik vis ook wel soms met broodkorst en kattebrokken maar hoe ziet u die in het donker? Dat vroeg ik mij af. Ik hoop dat u antwoord wil geven.

    Groeten,
    Thijs2987

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste Thijs2987,
    Leuk om te horen dat je mijn blog volgt. Om op je vraag terug te komen:
    Maak gebruik van het licht dat de omgeving biedt. In woonwijken zijn bijvoorbeeld lantaarnpalen en lichtreclame lichtbronnen. Ook de maan geeft licht af. Je zoekt naar aan het wateroppervlak azende karpers met behulp van je gehoor (bijv. slurpen of bellenblazen) en de weerkaatsing van de lichtbronnen op het water. Neem ook de tijd om een stuk water af te speuren dus loop niet meteen door als je niets ziet. Karpers azen niet aan een stuk door, maar doen dit met tussenpozen. Overigens is het zo dat de wind 's nachts vaak wat gaat liggen, wat je waarnemingsvermogen ten goede komt. 's Zomers is het vaak zelfs windstil. Je zult vooral de kringen snel zien die je naar de happende vis zullen leiden.Het is ook een kwestie van ervaring, dus regelmatig doen en je gaat meer zien. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Terugkijken naar het verleden is toch ook 1 van de dingen die het vissen leuk maken voor mij. Lekker terugdenken aan de vangsten die je hebt geboekt op een stek juist die ene vis die je verspeelde. Van mij mag er meer komen hoor Boudewijn.

    Gr. Tim

    BeantwoordenVerwijderen
  6. En dan zijn er mensen die beweren dat je geen grote vissen aan de oppervlakte kan vangen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooie vissen Boudewijn. Vooral die derde.

    Grtz,
    Jeffrey

    BeantwoordenVerwijderen