20 maart 2011

Op zoek in het Reigersdomein

Het weer doet zijn werk. Mijn visserscellen worden door iets gestegen temperaturen en zonneschijn geactiveerd. Ik moet nog even geduld opbrengen voor ik weer mag vissen, maar ik kan wel op zoek. In anderhalve week heb ik alleen een snoek van formaat haring en een brasem zien zwemmen, van karpers geen spoor.

Vandaag ben ik weer eens een kijkje in het Reigersdomein gaan nemen. Daar maken reigers vanaf hun nesten voortdurend hun aanwezigheid kenbaar met gekrijs en vleugelklappen. Het lijkt erop dat alle nesten weer bezet zijn. Een rondje lopen om het water leert me dat het onderwaterleven hier nog steeds op een zeer laag pitje staat. Het is nog vroeg in het jaar, maar ik had toch wel verwacht iets te zien in een van de ondiepe hoeken waar de zon op staat. Opvallend is de relatief donkere kleur van het water. Dat heb ik op meerdere wateren al geconstateerd. Ook Rolf meldde dit verschijnsel onlangs al. Waar zou het aan liggen?
Het water in de buurt van de duiker is redelijk helder, maar ook hier is geen vis te bespeuren.
Volgende keer ook weer eens m’n thermometer meenemen, misschien maakt dat me iets wijzer. De lente zit in de lucht en de eerste kuikentjes zwemmen al rond, dus heel lang kan het niet meer duren voor de karpers actiever worden.
De komende dagen staat groot water weer op de planning. 
Eerste kuikentjes


1 opmerking:

  1. Herkenbaar, dat donkere water. Ik kan dit ook niet 1, 2, 3 verklaren??
    Ben benieuwd wat het grote water je gaat brengen. Ik blijf het volgen :)

    Groet,

    Koen.

    p.s. Bezinning, wat een prachtig verhaal zeg!!!

    BeantwoordenVerwijderen