6 augustus 2012

Piet Vogel's Jedi Safety onthaakmat

De omschrijving van de Jedi Safety mat op Piet Vogel Rods & Tackle is als volgt:
'Eén van de veiligste onthaakmatten op de markt. Heeft een dubbeldik matras en een ovale vorm. Stevige, hoog opstaande randen voorkomen dat de vis van de mat af glijdt. Om hem veilig naar het water te kunnen transporteren is de mat rondom afsluitbaar met twee stevige ritssluitingen. Op de kopkant kunnen die helemaal naar beneden worden open geritst, zodat de vis onder alle omstandigheden gecontroleerd kan worden teruggezet. Goede waterafvoer zodat de mat snel weer droog is.' (bron: Piet Vogel Rods & Tackle)

Zelf gebruik ik deze mat nu een aantal maanden en ik kan gelukkig zeggen dat er onderhand al flink wat vissen in hebben gelegen. En ik ben zeer te spreken over de mat!
Ik ben iemand die voornamelijk korte sessies van twee tot zes uur vist en soms meerdere stekken per dag. Dan wil je natuurlijk licht en efficient te werk gaan en daar past de Jedi mat wat mij betreft perfect bij.

Het matras is makkelijk van de mat te scheiden zodat
drogen of schoonmaken kinderspel is
De mat is groot genoeg om elke karper veilig in neer te leggen en licht van gewicht. En voor mij heel belangrijk, ook als er water in heeft gelegen, want hij neemt geen water op. Dat maakt ook meteen dat hij snel opdroogt en dat is bij het vervoeren wel zo plezierig nietwaar?

De opstaande randen zijn stevig en zorgen ervoor dat de vis niet van de mat afgijdt, maar hadden van mij best nog een tikkeltje steviger gemogen. Dat komt mede omdat ik op en de een of andere manier overwegend op schuine ondergronden zit. Toch is ook hier het van de mat glijden cq spartelen makkelijk te voorkomen dankzij de afdekflappen waarmee de bovenkant met ritsen en klitteband kan worden afgesloten.

Uitklapbaar kniematje
Aan één kopkant is de kop tot op de bodem van de mat open te ritsen , zodat je de vis rustig en veilig in het water kan terugzetten. Ook hier weer het voordeel dat de mat geen water opneemt als deze in het water ligt. Er zit op deze kant ook een met klitteband afsluitbaar vakje waar je wat spulletjes in kan bewaren mocht je hier geen gebruik van maken.

Het matras is door middel van klitteband aan de mat bevestigd en dus eenvoudig te verwijderen, mocht dit wenselijk zijn. Ik doe het wel altijd even om ook de andere kant van het matras te laten drogen.

Een kopkant is open te ritsen om de vis veilig terug te kunnen zetten.
Ook zit op deze kant een opbergvakje.
Op de ene lange kant zit in het midden een uitklapbaar matje bevestigd die je als kniematje bij het fotograferen kunt gebruiken. Makkelijk en wenselijk bij een stenen of natte ondergrond, of voor hen die niet van de 'schijthoudingpose' houden.

Zelf gebruik ik de mat ook als raincover voor mijn kruiwagen. Gewoon als laatste op de kar over de spullen heen en alles komt droog op de stek aan.


Kortom, wat mij betreft een aanrader!


6 opmerkingen:

  1. Bedankt voor je uitgebreide review Boudewijn. Ik zal eens in de winkel gaan kijken.

    Groeten,
    Sjoerd

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan Sjoerd, hoeplijk heb je er wat aan bij het maken van je keuze.

      Verwijderen
  2. Bedankt voor deze info Boudewijn! Ik ben over een poosje ook wel een keer toe aan een nieuwe mat. Misschien wordt dit hem wel...

    Groet,

    Koen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Graag gedaan Koen. Er zjn natuurlijk nog andere matten, maar ik ben heel tevreden over deze.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heb deze mat ook en vind hem super , stevig , makkelijk , kleine spulletjes , zelfs men tent past erin , echt leuk voor als je bijvoorbeeld nog een nat schepnet hebt na het vissen en je het in de auto wilt opbergen , kan je gewoon dat net erinsteken + ander materiaal , zonder dat je auto een smurrie word en begint te stinken , kan je mooi toeritsen en dan je foudraal erop leggen en geen last van die stank , smurrie!

    BeantwoordenVerwijderen