25 december 2011

Final days of het Reigersdomein

Onlangs bereikte mij het bericht dat het Reigersdomein zal verdwijnen ten behoeve van luxe woningen. Ter compensatie zal er echter wel een nieuwe sloot met groenstrook worden aangelegd. 't Is in ieder geval iets. Na de tekeningen in de folder bestudeerd te hebben, kan ik niet anders dan concluderen dat de groenstrook met bijbehorende sloot dient om de nieuwe wijk van ongewenste bezoekers af te schermen. Weer een leuk winterwatertje verdwenen...

Zullen ze ook hier het water rücksichtslos dichtgooien of zal er misschien toch nog een afvissing plaatshebben? Waar zal de tientallen jaren oude reigerkolonie heen gaan? Eerlijk gezegd heb ik niet eens zo'n nauwe band met het water, heb er in mijn tweeendertigjarige viscarriere misschien zelfs maar dertig keer gevist. Toch bewaar ik goede herinneringen aan het water. Ik spotte er mijn eerste ijsvogels en bekeek met een verrekijker de jonge reigers.Onderlinge wedstrijdjes waarin je zo snel mogelijk honderd voorns moest zien te vangen, de massale sterften door rioollozingen en strenge winters, de happende en slurpende karpers in de vroege ochtenduren, maar vooral ook de winterse observatiemomenten. Ik was dan ook voornamelijk in de winterperiode aan dit water te vinden. Hier leerde ik dat de theorie zoals die in de boeken verkondigd werd niet altijd strookte met de praktijk. De karpers lagen niet altijd op de diepste plekken van het water of op de zonnigste kant of op de beschutste plekken. Het Reigersdomein leerde me veel over wintervissen in soortgelijke wateren.
Waarom vroor het water hier niet dicht?


Ook steeds meer aalscholvers namen hun intrek in het Reigersdomein

4 opmerkingen:

  1. De cultivering rukt op. Alles wat enigzins naar natuur riekt moet plat terwille van de vooruitgang. Hoezee! In het rijtje Reigersdomein kan ik er ook nog wel een paar plaatsen. Weinig aan te doen, wat rest is vernuft en stamina. Doorgaan, no looking back... Bam!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Misschien dat de plaatselijke hengelsport verenging een afvissing kan doen voordat de boel gedempt word. is toch zonde van die vis die daar zwemt!Er zijn genoeg plekken waar de vis naartoe kan denk ik zo, er is genoeg gestorven afgelopen 2 jaar.


    Gr Dennis Scherjon

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Helemaal mee eens Dennis! Zal hoop ik ook wel gebeuren. Zal het in ieder geval aankaarten als het moment nadert.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik wist niet dat de groene gordel land zou kunnen worden aangeraakt, ik houdt van het deel van de tot schrijven over de ijsvogel, En de riolering het doden van vis uit is hier in het Verenigd Koninkrijk gebeurt de hele tijd, en de reiger domein in de boom is een fantastisch ding om te zien, Goed gedaan mijn vrienden,
    Merry Christmas aan u allen,
    ,,, Paddy,,,

    BeantwoordenVerwijderen