24 februari 2010

Verrassing in het Reigersdomein

Het is het begin van de middag als ik door een park bij mij in de buurt wandel. Ik noem dit het Reigersdomein vanwege de grote kolonie reigers die hier nestelt. Ook hier hebben veel karpers het loodje gelegd. De plek waar veel karpers elk jaar overwinteren ligt bezaaid met dode karpers. Waarom ze altijd juist op deze plek overwinteren is me altijd een raadsel geweest. Er staan wat plukken riet, maar verder is het zo ongeveer de ondiepste plek van heel het water. Ook ligt de plek het grootste deel van de dag in de schaduw en er is geen warmtebron of iets dergelijks aanwezig.


Als ik verderop een slootje passeer wordt mijn aandacht door beweging in het water getrokken. Het slootje is zo’n 2 meter breed en 30 cm. diep. Ik loop er naartoe. Vijf karpers. Karper? Hier? Een week geleden lag het slootje nog helemaal dicht met ijs. Niet alles is dood in ieder geval. Zouden deze zijn overgezet? Verderop valt het water via een overstort naar beneden. Van daar loopt het water via een buis naar het parkwater; een behoorlijk obstakel om hier te komen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten