26 februari 2010

Meer verrassingen in het Reigersdomein


Ik ben terug in het Reigersdomein. De meeste dode karpers zijn geruimd door de gemeente. Als ik weer bij het slootje aankom is er geen spoor te bekennen van het vijftal dat er twee dagen geleden zwom. De buis aan de parkkant braakt grijsbruin water uit en kleurt het parkwater in de directe omgeving. Donkere schimmen glijden door het gekleurde water. Karpers! Zeker dertig tel ik er. Een langgerekte schub verdwijnt in de buis, gevolgd door een klein spiegeltje met zeer herkenbaar schubbenpatroon.


Spiegeltje verdwijnt in de buis

Minuten lang wacht ik, maar ze keren niet terug. Met regelmaat melden zich er karpers voor de monding van de buis. Nieuwsgierig steek ik de weg over richting de uitmonding van de buis bij de overstort aan de andere kant. Geen vis te zien. Dan zie ik wel beweging verderop in het slootje. Tot mijn verbazing zie ik daar het spiegeltje samen met drie schubs zwemmen. De enige verklaring is dat ze over de overstort zijn gesprongen. 30 cm. hoog!  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten