7 januari 2014

Een beauty!

Het zachte weer slingert me tussen karper en snoek. Het snoeken gaat goed, dus is het verleidelijk daarmee door te gaan. Maar ze liggen nog niet bij elkaar. Daarvoor is waarschijnlijk eerst wat ijs op het water nodig. En een écht monster ontbreekt nog. Waarom dan toch die karpers in mijn hoofd? Nou, ik zie ze tijdens het snoeken soms gewoon voorbij zwemmen! Schimmen die zich traag door het water verplaatsen of een kolkje van een wapperende staart.

Wouter en ik gaan voor vier uurtjes op pad. Wat plekken afvissen op snoek, maar waarvan we op twee plekken weten dat we karper kunnen tegenkomen. Een groot kanaal is als eerste aan de beurt. Hier vissen we twee stukken water af. Beiden vissen we hier één hengel met een dode voorn onder de dobber en eentje met kunstaas. Een uur later is er nog niets gebeurt en verkassen we.

Een hengel met kunstaas, de ander met doodaas
onder een dobber
De volgende plek is een slotenstelsel waar we twee jaar geleden zeer succesvol zijn geweest en dit jaar nog niet hebben gevist. Hier is ook de kans aanwezig dat we karper zien. Op een kruising plopt mijn dobber onder, maar komt voor ik mijn lijn opdraai om contact te maken alweer boven. Snoekbaars misschien? Vier drifts later vertrekken we weer naar een stuk tweehonderd meter verderop. Hier blijken al twee snoekvissers bezig te zijn. We lopen terug naar de auto en gaan op weg naar de volgende plek. Het gaat allemaal wat gehaast, maar het is nu even niet anders.

Ander stuk kanaal, laatste stek. De duisternis valt al in en het begint te regenen. Mijn voorn laat ik zakken naast een steiger, mijn spiering werp ik naar het weid. Wouter dropt zijn voorn tegen een woonboot, heel geniepig, de dobber kleeft aan het beton. Zijn spiering komt langs een beschoeiing te liggen. We zien speldaas aan de oppervlakte zwemmen. Er moet haast wel ergens een rover op de loer liggen.

Wouter's dobber, die tegen de woonboot aan ligt, verplaatst zich iets. We staan op scherp. De dobber duikt onder water. Een meter of twee verder komt de dobber tot stilstand. Daar begint hij onder water te 'stuiteren' ten teken dat de aasvis wordt gekeerd. Hét moment om contact te maken. De eerste, woeste ruk doet Wouter even wankelen en zijn hengel krom slaan. Veel ruimte is er niet tussen de steiger en de woonboot, maar het lukt hem om de snoek vrij van alles te houden. Het stopt met regenen, maar de volgende bui dient zich achter de bomenrij verderop alweer aan. Eindelijk kunnen we een eerste glimp van de vis opvangen. Een grote en bizar groen gekleurd. Met bek open en kieuwen gespreid slaat de vis met haar hoofd het wateroppervlak tot schuim en duikt dan weer de diepte in. Nog twee korte runs volgen, dan steek ik bij de eerste mogelijkheid het net onder de snoek. De buit is binnen.

11 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige eerste foto! Hoe spannend is dat kopschudden?! Mooie bak weer, congratz. Interresant om te lezen dat de dobber gaat stuiteren zodra de snoek de prooi keert, kan ik wat mee.

    Grtx, FER

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank Fer, alleen jammer dat er net twee druppels in beeld waren (de witte vlekjes). In helder water waar je je dobber goed kan volgen kan je vrij goed zien wat de snoek met de aasvis doet. Dat is wel als je weet hoe een snoek met zijn/haar prooi omgaat ;)

      Verwijderen
  2. Met recht een beauty voor Wouter.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Schimmen verplaatsen zich door mijn vissig brein, het weer is te goed! Alles kan en toch kan ik geen wijs besluit nemen. Straks ligt er weer ijs en hoeft dat niet meer. Dan maar de schimmen achterna met doodaasstok, penhengel en baitcaster, niet denken gewoon gaan. Mooie vis voor Wouter maar er moet meer uit komen! Damn! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vette foto die eerste en dikke snoek. Nog op karper gevist?

    Grtz, Jeffrey

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jeffrey,
      Helaas niet aan toegekomen, is wel goed weer!

      Verwijderen
  5. Je gedachten gaan heen en weer. Dat verdomde weer is ook maar raar! Wat wel en wat niet. Zo loop ik op dit moment ook een beetje te ijsberen. Inderdaad gewoon gaan! Mooie kroko voor Wout!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jep, gewoon gaan, maar is dat dan op snoek of karper? That's the question Dres.

      Verwijderen
  6. Hoi Boudewijn,

    Ik lees je blogs met veel plezier. En ben mede door jouw verhalen ook aan het dood azen geslagen. Even een vraag; Welke dobber gebruiken jullie en hoeveel grams is die? Ik ben niet helemaal tevreden over de dobbers die ik nu gebruik.

    groet
    Martijn

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk te horen Martijn. Vorig jaar gebruikten we dobbers van Fox met een vaantje omdat we graag driften zodat we meer water kunnen afvissen. De vaantjes braken van deze dobbers echter snel af, soms zelfs al bij het neerkomen op het water of de dril. Dat is ook op de foto's en in de doodaasfilm te zien; steeds kapotte of compleet afgebroken vaantjes. Nu gebruiken we de dobbers met vaantje van Prowla. Goed sterk en nog altijd heel bij Rolf, Wouter en mij. Afhankelijk van het formaat aasvis, water en golfslag kiezen we voor dobbers met drijfvermogen tussen de 15 en 20 gram. Kijk eens bij Prowla Supa Sight Darts (20 gr) en de Prowla Bait Slider 15 gr. op doodaaskopen.nl De baitslider heeft geen vaantje, maar als je een drijvende lijn gebruikt komt hij nog best in beweging bij een beetje wind of stroming.
      Succes en veel plezier!

      Verwijderen