21 juni 2013

2-uren project - deel 1 - intro

Eindelijk heb ik naar mijn mening een geschikt water voor mijn ultra korte sessietjes gevonden. Ik ben namelijk op zoek geweest naar een plek om tussen de andere bedrijven door toch even te kunnen vissen. Liever regelmatig, kort aan het water, dan een enkele keer lang.
 
 
Meerdere sloten en vaarten verbinden vijvers met een grotere plas. Deze laatste leek me echter voor mijn doel ongeschikt. Eén van de vijvers, de Loederpoel, wordt nauwelijks bevist. Waarschijnlijk omdat het een niet al te groot watertje betreft dat een halve meter diep is en 's zomers begroeid met wier. Toch zie ik er mogelijkheden. Temeer omdat ik er in het verleden karper heb zien azen en zonnen. Het nadeel is dan weer dat de Loederpoel aan één kant vrij open is, waardoor ik vanaf de weg snel gespot kan worden. Een goed alternatief is een sloot die de Loederpoel met de andere waterpartijen verbindt. De kanten langs deze sloot zijn nagenoeg onbegaanbaar door de steile oevers, de dichte begroeiing en de vele bramenstruiken. Niets voor andere vissers, dus echt iets voor mij!
 
Na wat prik- en peilwerk blijkt de bodem vrij stevig en het water niet dieper dan 40 cm. te zijn , tenminste, dat is op de plekken waar ik bij het water kan komen. Ondiep, maar onder de juiste omstandigheden zal er best wel vis zwemmen. Uiteindelijk vind ik een plek waar ik met enige aanpassing zou kunnen vissen. Er is van nature al een opening onder een boom en die zou me net genoeg drilruimte moeten bieden als ik op mijn hurken ga zitten. Een onderhands worpje volstaat om de twee rigs op hun plaats te krijgen.

Omdat de overkant met struiken en bomen, die tot in het water reiken, overgroeid is, zal ik mijn aanpak hierop moeten afstemmen. Steunen diep in de grond, molenslip zo goed als dicht en een rig en loodsysteem waar de vis zich eenvoudig van zou kan ontdoen, indien er onverhoopt toch iets misgaat. Eén hengel zal ik onder de eigen kant vissen, de ander in het midden van de sloot. Om een snelle beetindicatie te krijgen, en dus zoveel mogelijk drilruimte ten opzichte van de takken te houden, zal ik met strakke lijnen vissen. Toploodjes moeten ervoor zorgen dat deze over de verder nagenoeg vlakke bodem lopen.

Een tweede plek kies ik op de Loederpoel zelf. De grote plas negeer ik dus voor dit project. De stek op de Loederpoel zal ik dagelijks van wat voer voorzien. Die in het slootje één of twee uur voor ik ga vissen. Zo kan ik op gerichte momenten in het slootje vissen en hoop ik dat de stek op de Loederpoel tevens aasherkenning bevordert, mochten ze de sloot in trekken.

15 opmerkingen:

  1. Succes! Waar voer je mee?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ben benieuwd man maar ben je niet bang dat je je plek al weggeeft voor je gaat vissen?

    Groeten,
    Sjoerd

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb daar natuurlijk ook over nagedacht. Misschien dat iemand de plekken herkent, maar aangezien er bijna nooit op de Loederpoel gevist wordt en nooit in de sloot zelf, en al helemaal niet op de plekken die ik heb uitgekozen, zou het wel heel toevallig zijn als er nu plots wel iemand zou vissen. Dan laat diegene zich wel erg kennen. Aan de andere kant kan je ook geen stek claimen. We zullen zien hoe het uitpakt.

      Verwijderen
    2. We lezen het wel. Het viel me alleen op dat je nu meer prijs gaf als anders.

      Verwijderen
  3. Laat de ervaringsverslagen maar komen. Zal wel weer wat moois op de mat komen uit de Loederpoel. Strakke naam trouwens.

    grtx, FER

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ Tim, Ik voer met boilies, 15 mm en 20 mm
    @ Fer, het is niet zo vanzelfsprekend vrees ik, maar ik hoop het wel natuurlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Succes Boudewijn. Mooi project.

    Groet, Michael

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Is het echt een probeersel Boudewijn of heb je echt vertrouwen in je aanpak? Succes in ieder geval!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @ Michael, dank je.
    @ Tom, het is zeker een probeersel, maar ik weeg natuurlijk wel mijn kansen af en doe niet voor niets wat onderzoek. Je moet soms durven iets te proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Suc6 ben erg benieuwd,zijn leuke ondernemingen dit!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ben erg benieuwd Boudewijn. Mooi zo'n stukje water waar niemand naar omkijkt! Dit soort plekken worden steeds zeldzamer.
    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heee! Daar voer ik al drie weken! Zwemmen alleen maar guppen trouwens, tot een pondje of 49, niet eens een vijftiger! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ben benieuwd wat er allemaal uit zal komen Boudewijn

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @ Bjorn en Dennis, we gaan het zien!
    @ Rolf, Niet eens een vijftiger?! Dan zal ik m'n materiaal aanpassen ;)
    @ Sander, de vraag is ook OF er wat uit gaat komen Sander ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik houd wel van dit soort probeersels. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen