12 september 2010

Ruisvoorns

Er staat een aardige bries over het water. Benieuwd of ik ergens tekenen van karper zal zien. De laatse paar keer dat ik aan het water was sprongen er geregeld karpers, maar dat was telkens boven dieptes van meer dan 10 meter en ver uit de kant. Ik ben juist op zoek naar plekken dicht bij de kant, vlak bij de leliebedden.
Ik heb wat sneetjes oud brood bij me die ik in kleine stukjes breek en in het water tussen de lelies gooi. Twee eenden en een meerkoet komen al aanzwemmen. Uit het niets een flits en een kolkje onder een van de korsten. Ik zet mijn polaroidril op en zoek tussen de lelies. Daar komen ze, ruisvoorns, en grote ook. Tussen de 15 en 30 centimeter lang, schat ik. In al de jaren dat ik hier vis heb ik dit niet eerder gezien. Ik heb mijn waterdichte cameraatje bij me. Ik film en de ruisvoorns doen hun ding. Bekijk het filmpje voor het resultaat.

1 opmerking:

  1. Een heel leerzaam filmpje. De voorns zijn wantrouwend tegen het hoog drijvend brood. Zakt een stukje brood langzaam naar de bodem dan wordt het direct en vol gepakt.

    vrgr Klaasjan

    BeantwoordenVerwijderen